Se ljuset och slipp vintertröttheten.

Jag tillbringade en god del av mina tonår klagandes på att jag hatade vintern och att jag önskade att det kunde vara sommar året runt. Men jag insåg snabbt att det skulle innebära att jag skulle vara olycklig halva mitt liv och därför började jag genast leta efter det positiva i de långa, kalla, mörka vintermånaderna. Nu för tiden så har jag och vintern en bättre och sundare relation. För vissa kan förändringen i säsong betyda att de får oerhört svårt att vakna på mörka morgnar, något som kan få vem som helst att känna sig utmattad eller utlösa en betydande förändring i deras humör.

Seasonal Affective Disorder (även kallat SAD)kan ha liknande symptom som depression och orsakas av låga nivåer av serotonin och melatonin. Dessa kemikalier produceras som ett resultat av ögonen tar emot solljus och sänder meddelanden till vissa delar av hjärnan. Svåra fall kan behandlas med anti-depressiva, men det är inte rätt för alla.
Gryningssimulator från Philips Wake Up LightDen som vill bekämpa vintertrötthet eller bara hitta ett effektivt sätt att rulla ut ur den vackra, varma sängen kan prova olika former av ljusterapi. Du kan antingen prova en kraftfull ljuslåda som använder ljust vitt ”full-spektrum” ljus, som inte ger ut mycket skadligt UV-ljus, bara de hjälpfulla strålarna. Att använda sin ljuslåda kan vara tidskrävande och kräver en hel del engagemang, dessut är det inte alltid som resultat kan kännas av direkt.

Du kan alltid prova en ”gryningssimulator” som verkligen kan bidra till att utrota kampen med den tidiga morgonen. Gryningssimulatorn fungerar genom att gradvis öka ljusstyrkan i ditt sovrum precis innan du skulle vanligtvis vakna, som om solen stiger upp som den gör under sommarmånaderna. Genomn att utsätta dig för detta starkt ljus utlöses signaler från näthinnan till hjärnan, vilket i sin tur stimulerar produktionen av kemikalier som lyfter ditt humör och gör att du känner dig mer alert och energisk under hela dagen.

Det finns många tillverkare som har utformat SAD-ljuslådor och vakna upp-lampor för att hjälpa dem som kämpar med SAD eller vinter-blues. Philips har släppt en rad Wake Up Lights, som inte bara bidrar till att väcka dig försiktigt på morgonen, men som även har skymning och färgade soluppgångssimulering samt naturliga ljud och FM-radio, så om du har svårt att somna eller komma upp ur sängen är en Philips Wake up light en produkt som kan bidra till att göra ditt liv lite lättare. Lumie är ett annat märke som har utformat en något mer prisvärt sortiment av ”Bodyclocks”.

Det finns hundratals soluppgångssystem för att hjälpa dig på fötterna och må bra i vinter.

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>