Träna Crossfit i höst!

Crossfit är en träningsform som blivit omåttligt populär på senare år. Vad det beror på är inte särskilt lätt att svara på, kanske är det så att vi tröttnat på de klassiska träningsformerna?

Vad är då Crossfit? Jo Crossfit är så kallad funktionell träning. Vad funktionell träning innebär är att du förutom styrka även tränar och utveklar kroppens rörlighet , balans och koordninationsförmåga. Detta uppnår du genom att göra övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt. Det är främst på den punkten som funktionell träning och klassisk träning skiljer sig. Klassisk träning fokuserar mer på att isolera särskilda muskelgrupper vid varje övning för att på så sätt bygga muskelvolym. Vid Crossfit används mycket fria vikter som skivstänger och kettlebells, maskiner används inte alls.

Crossfit och funktionell träning grundar sig i att utföra övningar med naturliga rörelser. I vardagen är det inte vanligt att vi utför aktiviteter som aktiverar enbart en muskel, ofta är det så att flera av kroppens muskler är delaktiga när vi genomför olika rörelser. Att träna Crossfit är otroligt effektivt och framför allt otroligt jobbigt! Ett Cross-fit pass brukar inte vara mycket längre än 30 minuter. Övningarna inom Crossfit utförs mot klockan, det kan exempelvis handla om att du ska göra en viss övning visst många gånger på en bestämd tid eller att du ska göra X antal övningar på så snabb tid som möjligt. I och med detta upplägg blir träningen extremt påfrestande och därför behövs inte heller så långa pass. Genom att alltid jobba mot klockan är det lätt att kartlägga din utveckling och dina framsteg.

En annan viktig aspekt av Crossfit är variation. Se till att variera dina övningar, det finns inget att vinna i att falla in i rutiner. Variera dina pass med olika tidslängd och olika övningar. Försök hålla pulsen uppe under hela passet, även om det är otroligt slitsamt så ska du se att det otroligt nyttigt. Med den här typen av träning behöver du inte heller lägga ner lika mycket tid på träning under veckan vilket ger dig tid över till annat.

Om du känner att du är intresserad av Crossfit föreslår vi att du kollar upp var du kan hitta din närmsta Crossfit-anläggning och bege dig dit på ett provpass. Ofta så är det gratis att prova på Crossfit vid ett tillfälle, så gör det och se om det är något för dig! Passa på att köpa på dig lite nya träningskläder innan du ger dig iväg, det kan fungera som en motivator för att komma igång med träningen.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Träning & Hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.