Recension av Wii U!

När Nintendo tillkännagav sin nya konsol, Wii U, verkade de villiga att äventyra sitt egna varumärke. Idén om den nya kontrollen övertygade inte någon (varför behöver vi den här surfplattsliknande kontrollen?) och grafiken var långt ifrån något häpnadsväckande. Men Nintendo förstod av det svala mottagandet att någonting var fel, kände lukten av misslyckande och erkände snabbt sina misstag. Men Nintendo är en stormakt som man gärna inte släpper taget om, och när de säger ”följ med oss”, ja då gör man det. Och på den vägen hamnade vi till slut på presentationen av Wii U. Det ska sägas att det var med viss skepsis vi tog oss till den här presentationen, men väl på plats fick vi vara med om en helomvändning. Under bara några timmar lyckades Nintendo övertyga oss om Wii U:s potential och kvalitet, detta på grund av ett par spel som verkligen utnyttjar Wii U:s kapacitet till max. Häng med på en recension av de spel vi testade, och vår bedömning av konsolen, såklart.

Konsolen: Wii U är något större än Wii och har en mer klar inriktning på design än sin föregångare. Det verkar som Nintendo har tagit Apples filosofi och vet att i många hus kommer konsolen att köpas inte bara för sin funktion som spelkonsol utan även som en ren dekoration. Och om den nya konsolen ska vara dekorativ den måste vara vackrare än Wii någonsin var, eller hur? När det gäller grafiken och prestandan är det fortfarande för tidigt att säga, för även om det visar en stor förbättring jämfört med Wii-spel har det fortfarande har en lång väg att gå för att bevisa sin verkliga potential. Men uppfattningen just nu är att vissa spel har tagits till samma nivå som vissa spel till PS3 (kanske något sämre), men kom ihåg att vi har spelat demos och inte fulla spel, där kvaliteten kan variera.

Kontrollen: Den berömda Wii U-kontrollen har gett oss blandade känslor. Å ena sidan måste vi erkänna att den ser mycket bra, med mycket tydlig grafik. Dessutom är svarstiden för kontrollen mot TV-skärmen utmärkt och i många fall kan det ge en spelupplevelse som aldrig förr. Om det skulle vara så att kontrollen inte förstärker spelupplevelsen (t.ex. i ett dåligt genomtänkt fightingspel) är det bättre att spela med den klassiska kontrollen eller med samma Wiimote som vi använde på Wii. Och detta beror på att Wii U-kontrollen är för tung att hålla upp i mer än en timme. Det låter kliché, men det är sant: Wii U-kontrollen väger mindre än den ser ut, men mer än den borde för att vara riktigt bekväm. Å andra sidan är knapparna väl utplacerade och det handlar om att vänja sig, men vissa  knappar (de sekundära L och R-knapparna) kändes lite konstiga första gången de användes.

NintendoLand: NintendoLand,  Nintendos virtuella nöjespark, är inte en dålig idé alls om spelet kommer förinstallerat på konsolen. Dessutom kan vi säga att NintendoLand är mycket roligt, särskilt som ett spel för att döda tid, lite som Wii Sports var när Wii kom ut. I enspelarläget försökte vi bland annat att kasta en ninjastjärna från spelkontrollen till TV:n (mycket intuitivt och roligt). Vi vände på ratten för att få en vagn till prinsessan, i ett scenario inspirerat av Donkey Kong. Detta erbjuder inte något vi inte har sett förut, förutom möjligheten att se vad som händer i närbild på handkontrollen samtidigt som vi ser den totala scenen på TV-skärmen. I flerspelarläget provade vi på en skärm som är anpassad för Luigis Mansion på ett roligt sätt och där kontrollen var huvudperson: spelaren med Wii U-kontrollen är ett spöke som försöker attackera spelare, medan de andra spelarna försöker hitta spöket med en ficklampa för att göra honom svagare (utan att veta var det är eftersom spöket är osynligt för alla utom i Wii U-kontrollen). Det här är en väldigt rolig funktion, men en så specifik kontroll tror vi endast ett fåtal spel kommer att ha. För att sammanfatta: om NintendoLand kommer förinstallerat i konsolen är det ett bra sätt att visa Wii U-kontrollens unika förmågor. Om inte tycker vi det är för dyrt för ensamling av minispel som det faktiskt är.

New Super Mario Bros U: Vad kan vi säga om New Super Mario Bros U? Det är roligt. I själva verket är det riktigt roligt, speciellt när fyra spelare spelar tillsammans. Det är ett bättre lett kaos än det i New Super Mario Bros Wii, och med ett nytt föremål, ett ekollon, som ger oss möjlighet att flyga i luften för att uppnå högsta mål och som inte kommer att göra oss att falla mer än en gång. Färgstarkt, roligt och en värdig fortsättning på sagan. Men naturligtvis finns det några negativa punkter. För det första: det här spelet kunde ha fungerat lika bra på Wii, enligt de sätt som vi har spelat på. I själva verket är konsolens största gimmick, Wii U-kontrollen, praktiskt taget värdelös här! Minns du den ökända andra spelaren i Super Mario Galaxy, som endast kunde samla stjärnbitar medan hans kamrat lekte på skärmen som Mario? I New Super Mario Bros U ser vi återigen något liknande: den person som har kontrollen kan ställa några block för att förhindra att deras kamrater från att falla ned. Ja, det är intuitivt och även det första spelet kan vara roligt, men det kommer sluta med att det blir ett roligt äventyr för några av spelarna och mycket tråkigt för den spelare som har Wii U-kontrollen. Som en andra negativ punkt, måste vi säga det oundvikliga: det här spelet är så lik resten av serien, åtminstone i de versioner vi har spelat (det finns andra versioner som har sett i filmer som ser helt nya så vi kan fortfarande bevisas fel här.

Tekken: Det finns inte särskilt mycket nytt att säga om Tekkenn till Wii U. Det är mer av samma sak, med en mycket stor förteckning över soldater men ett spel som bidrar lite eller ingenting till en värld av fightingspel. Vi måste säga att vi bara kunde få prova på ett par slagsmål, men de minuter vi kunde spela gav oss mest negativa vibbar. Medan en spelare måste spela med en klassisk kontroll och den andra spelaren med Wii U-kontrollen ges spelaren med den nya kontrollen genast en fördel där man kan läsa de möjliga kombinationer på kontroll-skärmen och spela enklare. Att spela ett fightingspel där en av de tävlande har en fördel är inte roligt för nåpgon och är ett mycket dåligt sätt att använda den nya kontrollen på. Från vad vi har provat på är detta utan tvekan det tråkigaste och minst nyskapande spelet. En missad chans till utveckling för Tekken.

Rayman Legends: Det finns spel där kontrollen, grafiken och andra faktorer spelar mindre roll på grund av en enekl anledning: vi gillar att spela dem så mycket att vi inte kan döma dem kritiskt. Rayman Legends är ett sådant spel. Det här spelet följer i fotspåren av Rayman Origins men kommer också med något extra då det erbjuder ett enkelt och bra spelläge där två spelare kan samarbeta. Den spelare som hanterar Wii U-kontrollen kan vända hjul, skära ner rep och många andra saker, och de andra spelarna springer runt på skärmen och letar efter slutet, allt detta medan fiender, vackra miljöer och galna saker händer framför dig. Sanningen är att det är svårt att se det fungera så pass bra på andra typer av konsoler:  det du gör med Wii U-kontrollern enkel men väldigt viktigt och ser till att alla har kul. Men det bästa med Rayman Legends är inte bara att det är roligt att spela: scenarierna är stora och varierade och en av höjdpunkterna är ett superbt musikaliskt scenario där vi kör i full fart med härlig bakgrundsmusik på en skärm som vi bara kan applådera. Om det kommer finnas tillgängligt till andra konsoler kan detta ensamt vara en anledning  till att köpa den nya Nintendo-konsolen.

Svart Nintendo Wii U Kontroll och konsol

Zombie U: Tro oss när vi säger att trailern för detta spel (speltrailern, inte den spektakulära filmiska trailern) inte gör spelet rättvisa. Zombie U är ett spel som du måste spela för att förstå det. Även om Zombie U är inte är det bästa spelet vi testade (bäst var Rayman Legends) så är det ett som öppnar dörren för en mycket ljus framtid den nya Wii U-kontrollen. Spelet kan verka som ett Zombieeäventyr i Resident Evil-stil, men skillnaden spelen emellan är många. Zombie U erbjuder en mycket originell möjlighet: när du dör, kommer hela utvecklingen av din karaktär att försvinna och du kommer att börja ett nytt äventyr med en annan karaktär (det finns hundratals möjligheter) på en annan sida av London. Om du vill återställa ditt lager, måste du gå tillbaka till den plats där din föregående karaktär dog … och skjuta huvudet av den (när du blivit biten blir din kropp till en Zombiee!) för att registrera kroppen. Intressant, eller hur?

Innan vi lämnade eventet hann vi med att testa två nya Nintendo 3DS-spel som kommer att lanseras de kommande månaderna: Professor Layton och Mask of Wonders och Luigis Mansion 2 (som lovar att fixa de misstag i det första spelet och ge oss en nytt, mycket roligt äventyr).

Är Wii U värt pengarna? Det kan endast avgöras genom deras framtida spelkatalog och vad du vill använda din konsol för. Om du gillar partyspel eller om du vill ha det som en enkel vidareutveckling på Wii, uppfyller Wii U de parameterarna klart. För mer hardcore gamers, det började bra med Rayman Legends och Zombie U, men att köpa Wii U redan vid lanseringen kan vara lite farligt på grund av dess höga pris. Även om vi hade en mycket bättre upplevelse än väntat kan det vara lämpligt att vänta och se hur spelkatalogen för konsolen kommer att se ut. Och kom ihåg: du måste prova det innan du dömer det. Det är verkligen en upplevelse som du inte förväntar dig! På gott och ont.

Det här inlägget postades i Nyheter, Övrigt, Spel, TV, TV-spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>