Angry Birds Space är släppt

Mobilspelet som tog världen med storm släpper nu sin fjärde variant, Angry Birds Space. Det finska företaget Rovio vill nu att vi ska skjuta arga fåglar mot gröna grisar i rymden. Spelet introducerades faktiskt med en video från NASA där de sköt runt leksaksfåglar på den internationella rymdstationen.

Redan när spelet först introducerades på iPhone var det klart att detta skulle bli en succé. För ynka 7 kr kunde man köpa ett spel som var väldigt nyskapande och extremt bra reklam för vad en iPhone kunde klara. Senare kom även spelet till Android där den släpptes som en gratisvariant med reklam inbyggt, Rovio motiverade detta med att de tjänar mer på reklamen då väldigt få köper appar på Google Play.

Angry Birds spred sig till fler plattformar och finns nu till OS X, Windows, iPad, Windows Phone, Blackberry, Bada, Facebook, Chrome… listan fortsätter ett tag till. Det släppte även mer applikationer i form av Angry Birds Seasons med säsongsspecifika banor och Angry Birds Rio som de gjorde i samarbete med filmen Rio.

Angry Birds Space utspelar sig som sagt i rymden, där gravitationen påverkar mer än tidigare. Innan du skjuter iväg din fågel så måste du kolla vilka typer av planeter du ser mellan fågeln och grisen och vilken storlek dessa planeter har. Är det en stor planet är det mer gravitation, är det en liten så är det något mindre. Skjuter du iväg en fågel utan närhet till någon planet så går den i en spikrak linje, precis som det gör i rymden.

Jag tycker denna lilla tillagda svårighet gör spelet intressant igen då jag ärligt talat hade tröttnat på de tidigare spelen. Det blir ytterligare en sak du måste tänka på innan du skjuter för att få de där 3 stjärnorna som alla strävar efter.

Angry Birds Space finns till iOS, Android, Windows och OS X och kostar lite olika beroende på plattform. Under de första 3 dagarna laddades spelet ner 10 miljoner gånger.

Det här inlägget postades i Appar, Spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.